divendres, 27 de març del 2009

Els arguments contra el Pla Bolonya



Els aldarulls provocats per la protesta dels estudiants universitaris als carrers de Barcelona ha fet explotar una polèmica sobre l'actuació dels Mossos que potser tindrà conseqüències polítiques.

Tot això ha difuminat en gran manera el veritable origen de les protestes que no és altre que el fet d'oposar-se una part dels estudiants i del professors a l'implantació del anomenat „Pla Bolonya". Com que he estat universitari a Barcelona i tant el meu fill com la meva filla ho han estat a Suïssa, m'he interessat per saber que és el que el Pla Bolonya diu.

El document signat el 19 de Juny del 1999 a la ciutat italiana per part dels ministres d'Educació de la UE diu entre altres coses les següents :

« ... ens comprometem a coordinar les nostres polítiques per assolir en un breu termini de temps, i en qualsevol cas dins de la primera dècada del tercer mil•lenni, els objectius següents, que considerem de capital importància per establir l'àrea europea d'educació superior i per promocionar el sistema europeu d'ensenyament superior a tot el món:

L'adopció d'un sistema de titulacions fàcilment comprensible i comparable...
per promocionar l'obtenció d'ocupació i la competitivitat del sistema d'educació superior europeu.
Adopció d'un sistema basat essencialment en dos cicles fonamentals: grau i postgrau. L'accés al segon cicle requerirà que els estudis de primer cicle s'hagin completat, amb èxit, en un període mínim de tres anys. ...
El postgrau conduirà al grau de mestria i/o doctorat, com en molts països europeus.
L'establiment d'un sistema de crèdits com a mitjà adequat per promocionar una mobilitat estudiantil més àmplia.
Promoció de la mobilitat, amb l'eliminació dels obstacles per a l'exercici efectiu de lliure intercanvi ...
Promoció de la cooperació europea per garantir la qualitat per tal de desenvolupar
criteris i metodologies comparables.
... Esperem que les universitats responguin de nou amb promptitud i positivament i que contribueixin activament a l'èxit dels nostres esforços. «

Un grup d’estudiants que protesten manifesta que : « un cop més es demostra que Espanya no és Europa en moltes coses, i que els estudiants catalans hem d'escollir entre un estat aïllacionista com l'espanyol o una Europa oberta i plural. ». Dit així no sembla un mal argument com a punt de partida.

Ara voldria que els estudiants, als qui no nego el dret a protestar, expliquin a la gent no directament involucrada, d’una manera clara, quins són els punts de la declaració de Bolonya que no estan disposats a acceptar i per quins motius. Després, potser la gent entendrà millor les protestes i fins i tot tindrà més paciència quan l’hi tallin la circulació.