divendres, 26 de juny del 2009

Benvolgut Alfonso Sastre...



La veritat és que vostè ja porta molts anys de lluitador de causes polítiques i les ha vist de tots colors. També la seva esposa, Eva Forest, va lluitar fins al final de la seva vida principalment al costat de les idees d'ETA per un País Basc independent.

Jo vaig conèixer la seva obra teatral a començaments del anys 60 quan a Manresa els del Grup de Teatre del Club Universitari Bages prepararem una representació de la seva obra “En la red”. Posteriorment aquesta obra va ser prohibida a tot l’estat espanyol tot i que vostè va tenir el detall que l’acció tingués lloc al Nord d’Africa, cosa que d’entrada va permetre que es publiques i es representés ja que els censors, en aquell temps, no eren massa intel•ligents per copsar la metàfora.

Nosaltres no érem revolucionaris, ni estàvem afiliats clandestinament al Partit Comunista, com ara vostè. De totes maneres, dins la nostra modèstia, representàrem obres d’autors tan compromesos com Strindberg, Camus o vostè mateix, per exemple.

Més endavant, per circumstàncies de la vida, només vaig tenir noticies seves o de la seva esposa pels diaris i a distància de manera que no puc fer cap judici personal ni de rebuig ni d’apropament.

Ara, amb motiu de la llista Iniciativa Internacionalista a les eleccions europees dels dia 7, vostè a tornat a sortir amb intensitat a tota la premsa escrita. He llegit alguna de les seves declaracions i tinc sentiments contraposats. D’un part no m’agraden certes posicions al costat dels que fan ús del terrorisme per defensar les idees, i per altra banda vostè diu coses que tenen sentit i que fan pensar, com ara que el conflicte, al País Basc, és greu i polític i que la solució només està en una negociació. Vostè pronostica temps de molt dolor si el PSOE no negocia amb ETA.

Realment, les seves paraules em fan por. Si el País Basc arriba a ser independent gràcies al terrorisme, mai no serà feliç, ni sòlid, perquè matar no ha estat mai una bona solució.

Deixar de matar i d’amenaçar pot ser un bon camí perquè el món, i no només el govern de Madrid, comenci a mirar el conflicte basc amb altres ulls. Vostè pot fer molt per la pau i m’agradaria retrobar l’autor de “En la red”, de manera que espero que ho intenti.

Cordialment