dilluns, 1 de juny del 2009

Enredar la troca: el cas Opel


La quasi segura declaració de fallida de la General Motors GM avui dilluns ha fet que els darrers dies el govern alemany multipliqués els seus esforços per trobar una solució i salvar el grup Opel – que és part de la GM- d'una probable desaparició.

Després de molt estirar i arronsar amb diversos interessats en participar a la Opel, entre ells el grup FIAT italià, sembla ser que el grup austro-canadenc Magna s’ha emportat el premi. De fet, s’han previst tres punts: un pre-acord entre GM i Magna, un contracte amb l’estat alemany que garantirà un crèdit «pont» de 1500 milions d’euros i un compromís de les parts per garantir que els diners crèdit no aniran a parar als Estats Units.

El darrer punt no sembla estar segur, ja que amb la fallida de la GM és de suposar que el jutge americà que porti el tema intentarà treure diners de qualsevol membre del grup GM, de manera que els Estats Units no han donat res més que una declaració d’intencions, però cap garantia.

Sorprèn que el grup Magna, que ha perdut 150 milions d’euros el primer trimestre del 2009, tingui ànims per entrar a Opel. La realitat és que Magma s’ha aliat amb el banc rus Sberbank que està controlat pel Kremlin. El banc rus participaria amb un 35% de la nova Opel, Magna amb un 20%, els treballadors d'Opel amb un 10% i la GM amb un 35%. Val a dir que entre Magna i el banc rus controlarien 55% de la Opel, finançada amb un crèdit alemany, és a dir dels contribuents. Una operació de baix preu que ha alegrat molt al cap del Sberbank senyor German Gref, ex-ministre de Putin i intim amic d’ell.

Per acabar d’enredar la troca, l’ex canceller alemany Gerhard Schröder, alt càrrec de la companyia russa de pipe-lines Nordstream que pertany al monopolista Gazprom, a tingut una intervenció decisiva en tot l’embull, de manera que ja em direu com s’ha d’agafar tot això.

Els 8000 treballadors de la planta d'Opel a Figueruelas (Saragossa) ho estan passant molt malament ja que ningú pot dir com acabarà el problema GM-Opel i quines conseqüències tindrà per la planta aragonesa. Molt complicat, poc transparent i amb previsions que finalment perdin el de sempre.