dilluns, 31 d’agost del 2009

Avui em toca a mi




Que em permeti el pacient lector que tal dia com avui, fent una excepció als meus hàbits, parli de coses personals.

Cada 31 d’agost em porta molts records, tots ells amb una doble vessant. Avui és el dia del meu sant, Sant Ramon Nonat, fill de la Segarra i mort al castell de Cardona. També el 31 d’agost és una diada particular a la meva ciutat ja que, junt amb el dia 30, Manresa celebra la Festa Major.

Tots els meus anys viscuts a Manresa, el dia d’avui tenia la satisfacció doble de ser felicitat per la família i els amics i alhora gaudir d’un programa de festes que donava un marc especial a la meva onomàstica.

El fet que la Festa Major sigui els dies 30 i 31 d’agost està en cap relació amb els sants de les diades, Santa Rosa de Lima i Sant Ramon Nonat. Resulta ser que al segle XIV es van traslladar les relíquies de Sant Fruitós, Santa Agnès i Sant Maurici a la basílica de la Seu de Manresa, com a patrons de la ciutat, i que el trasllat va fer-se els dies 30 i 31 d’agost. Els habitants de la vila de Sant Fruitós, tocant a Manresa, els santfruitosencs, no estan molt satisfets del trasllat ja que segons diuen la ciutat de Manresa, necessitada de relíquies significatives per enaltir la seva Seu, prengué per la via directe les relíquies de Sant Fruitós i, al mateix temps, les altres que també es conservaven de Santa Agnès i Sant Maurici.

Deixem les polèmiques pels historiadors i permeteu-me que, tot i viure en un indret on la tradició protestant ha eliminat el culte als sants, avui jo celebri en família Sant Ramon i, com a complement, la Festa Major de Manresa. Salut a tots!.