dimarts, 22 de desembre de 2009

Catalunya, la gran desconeguda



Entrevistat per e-noticies, el corresponsal del Financial Times a Madrid, el senyor Victor Mallet, va dir que Catalunya no era ben coneguda a Europa i que això era un dels problemes del moviment independentista.

Efectivament, en molts aspectes Catalunya ha estat molt mal promocionada a l’exterior. Ni els turistes que ens visiten cada estiu volen o saben o poden assabentar-se de la nostra personalitat ni es fa entre ells una promoció eficaç. És vergonyós que els “souvenirs” més venuts a les Rambles de Barcelona i en molts llocs de la costa siguin les ballerines de flamenc i els barrets mexicans. No s’han de substituir per noies sardanistes i per barretines, però una mica d’orientació i fins i tot de pedagogia del visitant no pot fer cap mal.

Ara, amb la polèmica de les curses de braus, molts mitjans de comunicació internacionals han parlat de Catalunya com una regió que pensa diferent d’Espanya. Tant els diaris The Times, o el Financial Times i emissores de televisió com la BBC i Al-Jazeera han “descobert” el fet nacional català.

Malgrat tot, els nostres escriptors (per cert molt llegits en l’àrea de parla alemanya que és la meva) i els nostres artistes no són identificats com a catalans més que esporàdicament. Una veritable promoció dels orígens i de les característiques de Catalunya ens pot ajudar molt a trobar el nostre lloc dins d’Europa. Dubto que les anomenades «ambaixades» del senyor Carod estiguin per aquesta feina de manera que potser val la pena que el vice-president ens expliqui que han fet les seves delegacions durant el 2009 per promocionar Catalunya. Perquè resulta que els polítics catalans, entre ells el senyor Carod, també són uns perfectes desconeguts a l’exterior, diguin el que vulguin quan es tracta de viatjar.

El President Pujol va ser, probablement, el darrer polític català a donar sempre una imatge diferenciada de Catalunya arreu del món.