dissabte, 9 de gener de 2010

Inflació negativa...


... a Suïssa. Per primera vegada en els darrers 50 anys, l ‘inflació anual a Suïssa ha estat negativa. D’unes dècimes, però negativa.

Els càlculs de la inflació són complicats i els factors que intervenen en el càlcul, i amb quin percentatge hi són presents, pot ser inclús motiu de debat polític. El preu dels combustibles, el de l’electricitat, els interessos de les hipoteques, el preu del pa, i el de la carn, i el de la roba, per exemple, poden ser factors que, amb més o menys mesura, facin que la inflació pugi o baixi dècimes i fins i tot punts.

Els ciutadans tenen un element diari per adonar-se de l'augment del cost de la vida, i és la compra de queviures. Omplir el cistell demana, sobretot en temps de crisi, molta sensatesa i no poques comparacions de preus d’una botiga a l’altra.

A Suïssa, durant molts decennis, l’alimentació ha estat en mans de dues grans empreses, creades com a cooperatives, MIGROS i COOP. L’un i l’altre han augmentat les seves activitats des l’original alimentació fins a l’electrònica, el vestit o els viatges, creant companyies subsidiàries. L’alimentació resta, però, el seu punt fort. Estic parlant de companyies amb una facturació d’uns 20 mil milions d’euros l’any la Migros i d’uns 15 mil el Coop, tot això en un país que tan per superfície com per habitants es pot comparar amb Catalunya.

L’entrada a Suïssa fa un parell d’anys de les empreses alemanyes ALDI, primer, i LIDL després, ha trasbalsat el panorama dels preus de l’alimentació. D’entrada, els suïssos no van mirar amb bons ulls els dos gegants alemanys; una reacció natural de país petit davant el seu veí gran. De mica en mica, però, la gent va anar descobrint que els supermercats alemanys proposaven molts productes del camp suïs (llet, fruita, verdures, llegums) i que, per tant, no eren uns invasors amb armes alienes. La seva política de preus va obligar a Migros i Coop a fer una campanya d’imatge acompanyada de baixades de preus sovint espectaculars.

Resultat: el cost de la compra diària d’aliments ha baixat de manera clara, i setmana darrera setmana la lluita entre els ara quatre principals actors és ferotge i el consumidor en surt molt beneficiat. Per una vegada, la majoria considera benvinguda «la invasió» pacifica dels dos competidors alemanys.