dilluns, 12 d’abril de 2010

Els vehicles elèctrics que tothom paga


La darrera setmana, el president ZP va presentar un pla i una estratègia per impulsar la introducció dels vehicles elèctrics a Espanya.

El pressupost del projecte és de 590 milions d'Euros amb unes vendes previstes fins a l’any 2012 de 70.000 unitats, de manera que fent el compte de la vella, cada vehicle costarà 8.400 euros als contribuents.

De moment cap marca del sector automobilístic proposa encara vehicles 100% elèctrics, mentre que comencen a entrar al mercat els anomenats híbrids, que combinen motor convencional amb bateries. És molt interessant promoure projectes on les noves tecnologies tinguin part important, sempre que es faci amb cap i peus, cosa que no acabo de veure en la proposta de ZP.

Un vehicle convencional com el vostre o el meu, amb una vida de 8 anys i amb 170.000 recorreguts presenta un balanç energètic molt interessant. El 50% de l’energia gastada serveix per fabricar-lo, transportar-lo fins al lloc de venda i, si voleu, fins i tot per les despeses de propaganda fins al moment de la compra. Un 25% de l’energia total és la que es necessita per fer els 170.000 kilòmetres i l’ altre 25% és la que s’ha d’aplicar per desmantellar el cotxe tant per reciclar parts com per destruir ecològicament la resta.

Analitzat aquest balanç veiem que el fet de rodar per les carreteres i camins «només» gasta un 25% de l’energia total de la vida del vehicle. Un cotxe elèctric, de moment, presenta un balanç ecològic encara més desfavorable ja que fabricar i sobretot reciclar o eliminar les bateries és molt costós ecològicament. I no cal dir que la producció d’energia elèctrica necessària per carregar els futurs nous cotxes, si no és hidràulica, tampoc és molt ecològica (nuclear o a carbó).

No estic contra el progrés tècnic. Jo mateix vaig fer un projecte amb una companyia dels Estats Units per introduir les piles de combustible (fuel cells) a Suïssa, amb contactes avançats, viatges a la planta a l’estat de Connecticut i esborranys de contractes. Vaig anar més de 10 anys avançat ja que encara no s’han resolt tots els problemes tècnics que ocasionen les bateries.

Repeteixo el que ja vaig dir fa poc temps: els kilòmetres més ecològics són els que ens estalviem i anar a peu, junt amb els vehicles públics de tot tipus, és la millor alternativa ecològica.