dilluns, 19 d’abril de 2010

Ens espien dia i nit


A la mitjanit i 28 minuts el senyor Roger Bühler empipat i cansat va escriure al seu blog:” Fa tres hores que estic desconnectat de la xarxa i és una sensació estúpida”.

A les tres i 38 minuts de la matinada va rebre una inesperada resposta del servei al client del seu proveïdor d’internet: “Bon dia. Lamentem aquesta interrupció del servei i esperem que ara ja estigui connectat”.

Cada vegada més empreses multinacionals o de gran rellevància fan us d’un sistema automàtic i sistemàtic de control d'internet. Ja no és el control fàcil que ofereixen els habituals de Facebook explicant a tothom qui vulgui llegir-ho el que fan o el que pensen. Ara es tracta d’un assumpte més refinat i perillós.

Diverses empreses de les anomenades IT (tecnologia de la informació) han desenvolupat programes especials que permeten, a partir d’una paraula determinada, saber qui escriu a la xarxa, el que escriu i intervenir immediatament, com en el cas del senyor Bühler.

Fins ara, les empreses buscaven manualment articles, blogs i entrades de Facebook que esmentessin el seu nom. Ara tot es fa automàticament de manera que a cada moment les empreses saben si una campanya ha impactat positivament, o si un producte està creant u n problema o si algú intenta manipular les opinions.

Segons els experts, tota companyia internacional necessita controlar diàriament centenars de milers de blogs, desenes de milers de Twitters i de Facebooks per tenir el mercat i les opinions sota control.

El que ofereixen els programes de control diuen que els avantatges són per ambos costats: les empreses saben que pensa la gent d’elles i dels seus productes, i el consumidor pot parlar de tu a tu amb les multinacionals. No m’ho crec. La veritat és que ningú sap l’us final de les dades recollides i per si no en teníem prou de video-càmeres, registres, targetes de crèdit controlables i controlades, ara també ens poden llegir pel sol fet d'escriure una paraula «clau».

Doncs molt bé. Fem la prova: Nestlé, Credit Suisse, McDonald’s, Repsol, Coca-Cola, Pepsico, Shell i Chupa-Chups.