dimecres, 7 de gener del 2009

Tòpics típics de Suïssa : 4. Heidi



El turisme, a Suïssa, no és cosa d’ara. Molts personatges, de Lord Byron passant per Goethe fins a Tomas Mann, han deixat testimoni de la seva gent i el seu paisatge i fins i tot s’hi han instal•lat durant molt temps.

La natura , la tranquil•litat, la netedat i l’educació de la gent ha estat de sempre els principals atractius per fer una aturada a Suïssa. També s’ha de dir que la història de Heidi, sobretot gràcies a la sèrie de televisió japonesa, ha portat molts turistes d’arreu del món on la sèrie va ser programada.

L’historia de Heidi va ser escrita l’any 1880 per la senyora Johanna Spyri. Eren temps molt difícils per els suïssos, amb una gran recessió i inclús pobresa ( es parlava de “pauperismus”), gana, emigració, treball infantil, alcoholisme i atur. Dins d’aquet context social, el personatge de Heidi baixa de la muntanya a la ciutat, aprèn a llegir però retorna al seu món no com a refugi sinó per aplicar tot el que ha aprés. Hi ha un rerefons social molt important en aquells moments. No hi ha confrontació de dos móns ans bé cada un d’ells por aprendre de l’altre i les arrels es consideren importants.

No deixa de ser significatiu que Heidi va a Frankfurt, on coneix la seva amiga Clara. Anar a Alemanya significava un desplaçament a una cultura i una mentalitat molt diferents, de tal manera que el retorn a la seva muntanya dona un significat social molt clar.

Avui Heidi és un producte de marketing dins del món del turisme, però el llibre encara és llegit i s’ha convertit en un dels clàssics de la literatura infantil de tots els temps. I Suïssa manté amb ell una part de “mitologia folklòrica” que no fa cap mal, i que contrasta amb el món industrial, financer i polític que domina el dia a dia.